Плануєте увірватися в e-commerce і продавати в інтернеті? Чудова ідея! Не знаєте, з чого почати? Ми підкажемо!
Чіткий план дій викладаємо нижче.
Визначаємося з нішею, яку можемо зайняти
Якщо у вас є досвід продажів в звичайному офлайні, то переходите в онлайн з тим же товаром. Ви добре знаєте свій продукт, знаєте, як його продавати і добре вивчили свою цільову аудиторію. Канали поставок вже налагоджені. А інтернет стане новим каналом збуту.
Що робити, якщо ваш продукт не підходить для e-commerce? Або ви починаючий підприємець? Перш за все, потрібно провести оцінку ринку.
Ось 5 способів визначити свою нішу:
- Визначтеся, кому ви хочете продавати.
Актуальний тренд в e-commerce: чим вужче бізнес-ніша і конкретніше цільова аудиторія - тим краще. Відштовхуйтеся від попиту аудиторії, адже він в сьогоднішніх реаліях набагато важливіше пропозиції. Витратьте час на пошук користувачів, яким ви можете допомогти, чиї потреби задовольнити і вишиковуйте ЦА навколо цього споживчого попиту.
- Сформулюйте карту власної компетенції.
У чому компетентні? Чи є у вас корисні профзнайомства? Чим вам було б цікаво займатися?
Ймовірно, на перетині відповідей на ці питання знайдеться ваша ідеальна ніша. - Оцініть бізнес-ідею з точки зору новизни, попиту, перспективності, прибутковості і конкурентоспроможності.
- Після - оцініть ринок.
Перевірте наявність попиту на обраний вами продукт за допомогою сервісів Google Trends і Google Ads. Вивчіть положення вже існуючих гравців ринку - потенційних конкурентів за допомогою, наприклад, сервісу serpstat.com (допоможе вивчити методи просування конкурентів і визначити вашу конкурентну перевагу). Складіть докладний портрет цільової аудиторії, оцініть її платоспроможність.
- Якщо готові - протестуйте продукт на цільовій аудиторії.
Що не можна продавати в інтернеті
Малоймовірно, щоб ви збиралися вести торгівлю цими товарами, але ми не можемо не згадати, що в інтернеті забороний продаж:
- зброї, боєприпасів;
- лікарських засобів (не плутати з медичними товарами, БАДами, ортопедичними товарами);
- техніки для нелегального отримання інформації (жучки, мікронавушники і т.п.);
- інструментів для браконьєрства;
- наркотиків і речовин для їх виготовлення;
- тютюнових виробів;
- харчового спирту.
Крім того, деякі види комерційної діяльності в Мережі підлягають сертифікації або ліцензуванню. Це, наприклад, банківська або фінансова діяльність, освітня діяльність, продаж алкоголю, туроператорська діяльність, проведення лотерей та інші види діяльності зі списку Статті 7 Закону України Про ліцензування видів господарської діяльності або законодавства, передбаченого у вашій країні.
Шукаємо канали поставок
Якщо ви плануєте продавати не власний продукт, то вам знадобляться постачальники. Згодом ви будете замовляти у них товари оптом і зберігати на своєму складі або співпрацювати з за системою дропшиппінг.
В якості постачальника можна обрати зарубіжних продавців (особливою популярністю користується китайський ринок) або звернутися до місцевих оптовиків.
Де шукати оптових постачальників:
- В пошуку. Варто, однак, врахувати, що багато компаній не вкладаються в просування сайту, а перші сайти з пошукової видачі можуть запропонувати завищені ціни.
- У базах постачальників. Це спеціалізовані веб-сайти, на яких оптовики розміщують свої пропозиції. Вони часто сегментовані за нішами, що значно полегшує пошук. Є платні і безкоштовні портали. В Україні це, наприклад, postavschiki.ua і ukrpartner.ua. Аналогічні бази існують і для зарубіжних постачальників.
- На різних виставках.
- За допомогою сервісів спільних покупок.
Вибираємо майданчик для розміщення
Де можна пропонувати свої товари або послуги в мережі:
Тип ресурсу | Кому підходить | Плюси | Мінуси |
---|---|---|---|
Односторінковий сайт | Інфобізнес, продаж одного товару або послуги, як сайт-візитка. | Високий відсоток конверсій, швидка розробка і швидкий старт продажів. | Не підходить для інших типів бізнесу, для інтернет-магазинів. |
Повноцінний сайт | Для e-commerce, сайту компанії, блогу, ЗМІ і т.д. | Можливість зручного розміщення каталогу, створення повноцінного веб-ресурсу. | Більші витрати на створення, технічно більш складна і довга розробка. |
Сайт на маркетпейсі | Малі та середні інтернет-магазини і майданчики для продажу послуг. | Швидке і недороге розміщення, доступ до аудиторії, автоматична мобільна адаптація; безліч корисних технічних "фішок" маркетплейсу, просування в рейтингу і т.д. | Висока конкуренція в межах маркетплейсу, технічні та інші обмеження маркетплейсу, не підходить для розвитку власного іміджу, статусу, менше можливості для комунікації з ЦА. |
Сторінка в соцмережах | Майже будь-який бізнес за умови грамотного вибору майданчика для розміщення. | Дешеве і швидке розміщення, прямий контакт з аудиторією і можливість швидкого її залучення, ефект вірусу. | Шаблонність, висока конкуренція, обмежений функціонал, складності з просуванням поза соцмережі, не підходить спеціалізованому b2b сектору. |
Запустити рекламну кампанію
Майданчик запущений? Пора заявити про себе.
Ось основні способи рекламувати новий бізнес:
- Контекстна реклама. Підходить для всіх типів сайтів, менше - для сторінок в соцмережі. Реклама демонструється в інтернеті користувачам, які вже шукають схожий з вашим продукт в Мережі. Допоможе швидко запустити продажі і привернути увагу цільової аудиторії.
- SEO-просування. Підходить для веб-сайтів усіх типів. Це оптимізація вашого ресурсу відповідно до технічних вимог пошукових систем і спосіб зробити сайт максимально зручним для користувачів. Подальше SEO-просування дозволяє виводити сайт з тих далеких сторінок пошукової видачі, на які не ступає нога користувача. Просування вимагає часу, але при грамотній роботі веб-майстра сайт вже за кілька місяців може потрапити на першу сторінку видачі.
Для довідки: близько 70% користувачів ніколи не проходять далі цієї найпершої сторінки.
- SMM просування. Мастхев для бізнесу, представленого в соціальних мережах.
- Таргетована реклама. Підходить абсолютно всім: і сторінкам в соцмережі, і сайтам. Це реклама внутрішніх і зовнішніх ресурсів в соціальних мережах, яка налаштовується за особистими параметрами аудиторії: стать, вік, геолокація і т.д. Реклама дозволяє познайомити ваш продукт з максимально точною цільовою аудиторією.
- Контент-менеджмент. Відкриваєте бізнес в інтернеті - відразу заявіть про свою експертність і компетентність. Покажіть, що ваш продукт представляють не просто бізнесмени, але експерти в своїй галузі. Станьте авторитетом.
Все це робиться за допомогою створення корисного і цікавого користувачеві контенту.
Реєструємо бізнес
Не забувайте, що для ведення легального бізнесу в інтернеті існують ті ж правила, що і для офлайну: ви повинні зареєструватися як фізична особа підприємець (ФОП) або товариство з обмеженою відповідальністю (ТОВ).
Як вибрати:
- ТОВ реєструється в разі, якщо річний дохід перевищує 150-200 тис. доларів на рік. Якщо бізнесу потрібен високий статус і відповідна репутація.
- Малому бізнесу підійде ФОП: так простіше вести звітність і облік, та й податки нижче.
Пам'ятайте, що інтернет-магазинам, як і офлайновим, необхідно працювати з касовими апаратами і вести касовий облік. Винятком можуть бути тільки невеликі ФОП з річним доходом менше мільйона гривень, які не торгують технічними складними побутовими товарами.
Визначаємося з бухгалтерією
Якщо у вас є відповідні навички, наймати бухгалтера в онлайн-бізнесі не обов'язково: в Мережі є спеціальні бухгалтерські сервіси, наприклад, www.moedelo.org. Сервіс платний, але послуги бухгалтера коштують дорожче. Якщо ви не розбираєтеся в бухгалтерії - делегуйте цю справу фахівцеві.